قاب کده

پشتیبانی: 09024608045

10 علت کند شدن گوشی و روش های رفع کندی گوشی (تضمینی)

4 دقیقه برای مطالعه
4 دیدگاه
دانستنی
4.8/5 - (5 امتیاز)
کند شدن گوشی

در دنیای امروز، گوشی های موبایل به یکی از ضروری ترین لوازم زندگی شخصی افراد تبدیل شده است. از ارتباط و سرگمی گرفته تا کار و آموزش های مختلف، همه وابسته به وجود این تکنولوژی و عملکرد درست و بهینه آن است. اما یکی از شایع ترین مشکلاتی که کاربران بعد از چند وقت استفاده، مخصوصا در گوشی های اندرویدی با آن مواجه می شوند، کند شدن گوشی است. این مسئله می تواند در قسمت هایی مثل بازی کردن یا پیام دادن بسیار آزار دهنده باشد.
امروز در این مقاله قصد داریم به برسی علت های کند شدن گوشی و راهکارهای رفع آن بپردازیم.

علت کند شدن گوشی

1. پر شدن حافظه داخلی

یکی از دلایل اصلی کند شدن گوشی، پر شدن حافظه داخلی آن یا همان Internal Storage است. این مشکل زمانی رخ می دهد که شما اقدام به نصب اپلیکیشن ها و برنامه های سنگین یا فیلم و موزیک های گوناگون روی حافظه داخلی می کنید. همین موضوع باعث می شود فضای گوشی به سرعت پر بشود و گوشی فضای خالی برای عملیات های سیستم کم بیارد و در نتیجه گوشی شما کند می شود.

برای این موضع توصیه می شود از مموری کارت ها (SD Card) استفاده بکنید.

2. برنامه های پس زمینه فعال

برنامه هایی که در پس زمینه گوشی باز هستند، به صورت مستقیم می توانند منابع سیستمی را مصرف بکنند و باعث کند شدن گوشی شوند. برنامه هایی مثل اپلیکیشن های پخش موزیک، بازی های مختلف، اینستاگرام و پیام رسان های مختلف، درصورت باز بودن و حتی اگر مورد استفاده قرار نگیرند، همچنان می توانند پردازنده و حافظه گوشی را اشغال بکنند.

3. بروزرسانی نرم افزاری

بروزرسانی هایی که برای دستگاه ها و برنامه ها در دسترس قرار می گیرند، همیشه شامل بهینه سازی عملکرد هستند، اما در برخی موارد می توانند دلیل کند شدن گوشی بشوند. بروزرسانی هایی که خود، باگها و مشکلاتی را به وجود می آورند ممکن است عملکرد گوشی را مختلف بکند.

4. حافظه کش و فایل های موقت

حافظه کش و فایل های موقت که توسط برنامه های ایجاد می شوند، می توانند با گذشت زمان زیاد بشوند و فضای خالی را اشغال بکنند که همین موضوع باعث کند شدن موبایل می شود. این موضوع در اپلیکیشن تلگرام زیاد اتفاق می افتد و فضای خیلی زیادی از گوشی توسط کش تلگرام اشغال می شود که هر چند وقت یکبار باید آنها را حذف بکنید.

مطالعه  سیری آیفون چیست و چه امکاناتی دارد؟ (مزایا و معایب)

پیشنهاد ما به شما: راهنمای خرید گوشی تاشو

5. ویروس و بدافزار ها

یکی از علت های شایع کند شدن گوشی سامسونگ و گوشی های اندرویدی وجود ویروس ها و بد افزار ها هستند. این اتفاق زمانی می افتد که داخل سایت های ویروسی می روید یا روی لینک های مخرب می زنید یا برنامه هایی که مشکلات کد نویسی و بدافزاری دارند رو دانلود می کنید. تمامی این موارد با مصرف منابع سیستم، عملکرد گوشی را کند می کنند. حتی این برنامه ها می توانند به صورت خودکار نصب بشوند و به صورت دائم در پس زمینه فعال باشند.

6. سیستم عامل قدیمی

سیستم عامل های قدیمی و عدم بروزرسانی سیستم عامل گوشی در زمان مشخص شده، می تواند با برنامه های بروز و جدید گوشی اختلال ایجاد بکنند و همین ناسازگاری برنامه ها با نسخه های قدیمی سیستم می تواند گوشی را کند بکند.

افزایش سرعت گوشی

7. سخت افزار فرسوده

با گذشت زمان، سخت افزار های گوشی هم فرسوده می شوند و عملکرد گوشی نیز کم می شود. این موضوع را می توان در استفاده طولانی مدت، در کاهش عمر باتری گوشی نیز مشاهده کرد. پردازنده های کم قدرت، باتری های معیوب و قدیمی و حافظه رم های کم، ممکن است نتوانند به طور موثر و با کیفیت نیاز های روزمره را برآورده کنند.

8. نصب برنامه های سنگین

نصب برخی برنامه ها و بازی های سنگین که حجم های بالایی دارند یا در زمان اجرا منابع زیادی را مصرف می کنند، می توانند به شدت به کند شدن گوشی کمک بکند. نصب این برنامه ها در گوشی هایی با پردازنده های ضعیف و سیستم عامل های قدیمی تر می تواند یک فاجعه به وجود بیاورد.

9. کثیف شدن پورت های دستگاه

کثیف شدن پورت های گوشی و ورود ذرات گرد و غبار به داخل گوشی می تواند روی عملکرد درست قطعات داخلی موبایل تاثیر بگذارد و دلیل کندی گوشی بشود.

10. داغ شدن گوشی و مشکلات باتری

وجود و استفاده از قاب گوشی های ضخیم و سیلیکونی که دما و حرارت باتری را از خود عبور نمی دهند یکی از علت های داغ شدن گوشی و در نتیجه کند شدن گوشی است. در زمان هایی که در منزل هستید و زیاد از گوشی خود استفاده نمی کنید، توصیه می شود قاب گوشی خودتون را از گوشی جدا بکنید.

مطالعه  12 روش افزایش طول عمر باتری گوشی آیفون و سامسونگ

روش های رفع کندی گوشی

1. خالی کردن حافظه داخلی

برای رفع مشکل کندی گوشی، ابتدا باید یک برنامه مدیریت فایل یا File Manager رو از گوگل پلی یا بازار دانلود بکنید. و با برسی برنامه ها و فایل هایی که فضای زیادی را اشغال کرده اند، فضای داخلی گوشی را کاهش دهید.

  • حذف ترش ها

یکی از روش هایی که تا حد خیلی زیادی حافظه گوشی شما را کاهش می دهد، پاک کردن قسمت سطل زباله ها یا قسمت Trash عکس ها و اسمس ها است. برای پاک کردن فضای اشغال شده توسط عکس های حذف شدهه شما، کافیست وارد برنامه گالری گوشی خودتون بشوید و با زدن روی علامت سه نقطه بالای صفحه روی گزینه سطل آشعال یا Trash بزنید. در اینجا تمام عکس هایی که شما از گوشی خودتون پاک کردید رو به مدت 30 روز برای شما نگهداری می کنه تا در صورت نیاز آنها را برگردانید. با پاک کردن تمامی این عکس ها، حجم زیادی از فضای گوشی شما آزاد می شود.

این کار را برای قسمت اسمس ها و فایل های گوشی هم می توانید انجام بدهید. برای اسمس ها وارد برنامه پیامک های خودتون و برای فایل های حذف شده وارد برنامه فایل منیجیر خودتون بشید و دقیقا همون مراحل قبل که برای پاک کردن عکس ها انجام دادیم رو انجام بدین.

رفع کندی گوشی

2. بستن برنامه های پس زمینه

با بستن تمامی برنامه های درون پس زمینه، منابع سیستم آزاد می شود و همین موضوع باعث افزایش سرعت گوشی می شود. برای این کار در گوشی های اندرویدی کافیست روی آیکون یا دکمه مربع یا در بعضی گوشی ها، سه خظ پایین گوشی بزنید تا لیست تمام برنامه های فعال شما نمایش داده شود. سپس تمامی برنامه ها را با کشیدن به بالا یا چپ و راست (بستگی به مدل گوشی دارد) ببندین یا با ضربه زدن روی دکمه پایین صفحه تمام برنامه هارا باهم غیر فعال بکنید.

3. بروزرسانی نرم افزار ها

سیستم عامل و برنامه هایی داخل گوشیتون نصب دارید را در زمان های مشخص شده بروزرسانی کنید تا با نصب نسخه های جدید، باگ و مشکلات نسخه های قبل از بین بروند. درصورتی که فکر می کنید که این موضوع را فراموش می کنید، می توانید یا فعال کردن بروزرسانی خودکار درون برنامه گوگل پلی، برنامه ها را در صورت منتشر شدن نسخه جدید به صورت خودکار بروزرسانی کنید.

مطالعه  آموزش ریکاوری گوشی + بازیابی عکس و اطلاعات پاک شده

کند شدن گوشی سامسونگ

4. حذف کش و فایل های موقت

همان طور که گفتیم با حذف کش و فایل های موقت برنامه ها می توانید سرعت گوشی را بالا ببرید. در تنظیمات گوشی قسمتی برای مدیریت حافظه کش وجود دارد که می توانید از آن استفاده بکنید. برای این کار وارد قسمت تنظیمات گوشی بشوید و منوی برنامه ها یا Apps رو انتخاب بکنید. هر برنامه ای که مد نظرتون هست رو باز بکنید و وارد زیر منوی کش و حافظه یا Storage & cache بشوید. در صفحه جدید حجمی که آن برنامه اشغال کرده رو به شما نشان می دهد. خیلی راحت با زدن روی قسمت خالی کردن کش یا Clear Cache تمامی این فضای اشغال شده را خالی بکنید.

5. ریست فکتوری

اگر تمامی روش هایی که در این مقاله برای شما موثر نبود، می توانید به عنوان تیر آخر با ریست فکتوری، گوشی خودتون رو به حالت تنظیمات کارخانه برگردانید. البته این روش هم مانند فلش کردن گوشی، تمامی اطلاعات و دیتای گوشی شما را حذف می کند و گوشی را به زمانی بر می گرداند که تازه از کارخانه وارد بازار شده است.

6. استفاده از نسخه لایت و سبک برنامه ها

بعضی برنامه های بزرگ مثل فیسبوک یا اینستاگرام که برنامه های سنگین و پر مصرفی هستند، نسخه های سبک تری به عنوان نسخه لایت دارند که با نصب و استفاده از این برنامه ها می توانید مشکل کندی گوشی موبایل خودتون رو حل بکنید. برای نصب این برنامه ها می توانید در بازار یا گوگل پلی عنوان Instagram Lite یا Facebook Lite رو سرچ بکنید و از آنها استفاده بکنید.

نتیجه گیری

کند شدن گوشی یک مشکل شایع است که می تواند به دلایل گوناگونی در گوشی های مختلف رخ دهد. از پرشدن حافظه داخلی و ویروسی شدن گوشی و فعال بودن برنامه های پس زمینه گرفته تا فرسودگی سخت افزار ها و قسمت های مختلف گوشی، همگی از دلایل کند شدن گوشی هستند. حال با خود می گویید که چطور سرعت گوشی رو افزایش بدیم؟ با استفاده از راهکار هایی که در این مقاله به شما آموزش دادیم و در آینده آن را بروز تر می کنیم، می توانید سرعت گوشی را افزایش بدین و مشکل کندی موبایل را برای همیشه حل بکنید.

4 دیدگاه

  1. ابراهیم گفت:

    خیلی عالی بودددد مخصوصا قسمت خالی کردن ترش واقعا نجات داد
    خیلی ممنون ازتون🙏🙏🙏🙏

    1. Admin گفت:

      خوشحالیم براتون مفید بوده🌹🌹

  2. مهرسا گفت:

    روش های کاربردی بودن ممنونم

    1. Admin گفت:

      خوشحالیم مفید بوده براتون

ثبت دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


Admin
22 تیر 1403
preloader