قاب کده

پشتیبانی: 09024608045

تکنولوژی فست شارژ یا شارژ سریع چیست؟ + مزایا و معایب

3 دقیقه برای مطالعه
6 دیدگاه
دانستنی
5/5 - (8 امتیاز)
شارژ سریع چیست؟

در دنیای امروزی و با ورود بیشتر گوشی های هوشمند به زندگی شخصی افراد و استفاده طولانی مدت از آنها، مشکل نیاز مداوم به شارژ کردن باتری گوشی ها را به وجود آورده است. با به وجود آمدن این مشکلات، تکنولوژی های جدیدی برای کمک به این موضوع توسعه داده شدند که امروزه آنها را با اسم فست شارژ یا شارژ سریع می شناسیم. امروز در این مقاله به برسی تکنولوژی شارژ سریع و مزایا و معایب استفاده از آن می پردازیم.

فست شارژ چیست؟

فست شارژ یا شارژ سریع به تکنولوژی گفته می شود که با افزایش میزان ولتاژ ورودی به باتری گوشی، زمان لازم برای کامل شارژ شدن گوشی راه کاهش می دهد. این تکنولوژی در دستگاه های مختلفی مثل، تبلت ها، گوشی ها و حتی بعضی از لپتاپ ها استفاده می شود.

شارژ سریع

تاریخچه شارژ سریع یا فست شارژ

تکنولوژی شارژ سریع برای اولین بار در سال 2010 معرفی شد. در همان زمان شرکت ها و برند های مختلفی، تکنولوژی های مخصوص خودشان را برای ارائه شارژ سریع به بازار معرفی کردند. به عنوان مثال شرکت های پیشتاز این حوزه شامل، کوالکام با معرفی Quick Charge و شرکت اپل با معرفی Fast Charging، سهم قابل توجی در این بازار را به خود اختصاص دادند.

فست شارژ چگونه کار می کند؟

شارژ سریع یا فست شارژ با افزایش جریان ولتاژ باتری کار می کند. البته این افزایش جریان باید کنترل شده و به گونه ای باشد که به باتری آسیب نزند و سبب کاهش عمر باتری گوشی نشود. برای همین، تکنولوژی های شارژ سریع از مدار های محافظتی، برای جلوگیری از داغ شدن گوشی و باتری استفاده می کنند.

مزایای فست شارژ چیست؟

در ادامه این مقاله به شما مزایای شارژ سریع و نکات استفاده از آن را به شما توضیح می دهیم.

1. صرفه جوبی در زمان

با استفاده از قابلیت شارژ سریع، زمان مورد نیاز برای شارژ کامل دستگاه به صورت چشمگیری کاهش می یابد. این قابلیت برای افرادی که زمان کمی برای شارژ شدن گوشی دارند یا باید زود از محیط خانه خارج بشوند و شارژ کمی دارند بسیار مفید است.

مطالعه  چگونه گوشی خود را به یک دستیار صوتی هوشمند تبدیل کنیم؟

2. افزایش بهره وری

با کاهش زمان شارژ، کاربران می توانند با خیال راحت و بدون نگرانی، بیشتر از گوشی موبایل خود استفاده کنند.

3. کاربرد برای دستگاه های مختلف

این تکنولوژی نه تنها برای گوشی، بلکه برای دستگاه های دیگه مثل، تپلت، اپل واچ و… کاربرد دارد و قابل استفاده است.

معایب فست شارژ

معایب فست شارژ چیست؟

1. گرمای زیاد

درست است که این تکنولوژی بسیار کاربردی و مفید است اما معایبی هم دارد. یکی از این موارد سرعت شارژ بالاست که در بعضی از دستگاه ها علت داغ شدن گوشی است. این گرما می تواند در دراز مدت به قسمت های مختلف گوشی، مثل باتری، قسمت های پلاستیکی داخل گوشی آسیب وارد بکند و حتی می تواند علت کند شدن گوشی بشود.

2. کاهش عمر باتری

استفاده طولانی مدت و دائم از قابلیت Fast Charge می تواند باعث کاهش عمر مفید باتری گوشی و از بین رفتن ظرفیت باتری به مرور زمان بشود. توصیه می شود از این قابلیت، تنها در زمانی استفاده بکنید که کار و قرار بسیار عجله ای در خارج از منزل دارید و گوشی شما شارژ ندارد. برای استفاده های روزمره که دائم در خانه هستین و دسترسی به پریز برق دارید، بهتر است از حالت معمولی شارژ کردن استفاده بکنید.

3. سازگاری محدود

یکی دیگر از معایب شارژ سریع، عدم سازگاری با تمامی دستگاه ها و مدل های گوشی است. بنابراین برای استفاده از این قابلیت باید مطمعن شوید که دستگاه شما از قابلیت شارژ سریع پشتیبانی می کند یا خیر.

فست شارژ

انواع مختلف فست شارژ و تکنولوژی های آن

Quick Charge (کوالکام)

یکی از محبوب ترین تکنولوژی های شارژ سریع، Quick Charge است که توسط شرکت کوالکام توسعه و تولید شده است. این قابلیت در بسیاری از دستگاه ها در نسخه های مختلفی عرضه شده است.

مطالعه  آموزش گرفتن بکاپ واتساپ در آیفون و اندروید + (ریکاوری)

Fast Charging (اپل)

گوشی های اپل، تکنولوژی شارژ سریع مخصوص به خود را دارند و این قابلیت در آیفون و آیپد های سری جدید استفاده می شود. در این تکنولوژی از شارژر های با توان بالا و مخصوص استفاده می شود.

Dash Charge (وان‌پلاس)

وان پلاس با توسعه و معرفی Dash Charge، یکی از سریع ترین و بهترین تکنولوژی های شارژ سریع را اراعه کرده است. این تکنولوژی، با استفاده از ولتاز بالا و جریان ثابت، سرعت شارژ بسیار بالایی دارد.

VOOC (اوپو)

شرکت و برند اوپو با معرفی Vooc، یکی از پیشرفته ترین تکنولوژی های فست شارژ را اراعه کرده است. این تکنولوژی مهندسی شده با کاهش دمای باتری در هنگام شارژ، از وارد شدن آسیب به گوشی و باتری جلوگیری می کند.

نکات مهم در استفاده از فست شارژ

1. جدا کردن قاب موبایل

یکی از اصلی ترین نکاتی که موقع استفاده از فست شارژ باید به آن توجه کنید، جدا کردن قاب گوشی از موبایل است. قاب گوشی ها به دلیل جنس و ساختاری که دارند، در بعضی مدل های مثل قاب های سیلیکونی، توانایی دفع حرارت ساطع شده از باتری گوشی را ندارند و تمامی حرارت را داخل خود نگه می دارند، همین موضوع باعث می شود گوشی در هنگام فست شارژ، بیش از حد داغ و کند بشود.

2. استفاده از شارژر اصلی

یکی دیگر از نکات مهم استفاده از قابلیت فست شارژ، استفاده از شارژر و کابل شارژ اورجینال خود گوشی است. استفاده و خرید شارژر های بازاری و فیک می تواند به شدت به سلامت باتری گوشی شما آسیب بزند. در نتیجه برای عمر مفید تر، به نگهداری و استفاده درست از شارژ اورجینال خود توجه کنید.

3. خنک نگه داشتن دستگاه

در هنگام فست شارژ یا کلا شارژ معمولی گوشی، که جریان برق در گوشی وجود دارد، گوشی را در محیط های گرم و بسته، مثل زیر نور آفتاب، زیر بالش با دشک قرار ندهید تا حرارت گوشی بیش از حد بالا نرود. در صورتی که گوشی شما داغ شده بود، گوشی را روی سرامیک یا محیط های خنک قرار دهید یا از لوازمی مثل کولر ها و خنک کننده گوشی استفاده بکنید.

مطالعه  NFC چیست و چه کاربردی در گوشی‌های هوشمند دارد؟

4. عدم استفاده از دستگاه هنگام شارژ

یکی از بیشترین ضرر ها و آسیب هایی که به گوشی و سلامت باتری آن وارد می شود، استفاده از گوشی هنگام شارژ است. کار هایی مثل، فیلم دیدن، بازی کردن، یا حتی چت و صحبت کردن در برنامه های پیام رسان، می تواند به باتری گوشی در دراز مدت آسیب وارد بکند.

مزایا و معایب شارژ سریع

مقایسه و تفاوت فست شارژ و شارژ عادی

شارژ عادی یا استاندارد، معمولا از جریان ولتاژ ثابت و ایمن برای شارژ گوشی استفاده می کند که زمان شارژ شدن را طولانی تر می کند اما در مقابل قابلیت شارژ سریع با افزایش کنترل شده جریان ولتاژ، زمان انتظار شارژ شدن را به شدت کاهش می دهد. با این حال استفاده طولانی مدت و دائمی از این قابلیت توصیه نمی شود و همان شارژ معمولی و عادی برای گوشی ایمن تر است.

نتیجه گیری

تکنولوژی فست شارژ یا شارژ سریع یکی از نوآورانه ترین اتفاق های مکمن در صنعت تکنولوژی موبایل و دستگاه های هوشمند بود و کاربران بسیار زیادی رو در سرتاسر جهان شیفته و موتاد استفاده از خودش کرده است.

استفاده از این تکنولوژی در کنار تمام مزایا و ویژگی های خوبی که دارد، معایب و مشکلاتی دارد که حتما باید برای عمر بیشتر دستگاهتان به آن توجه بکنید. در ادامه، این مقاله را در سایت قاب کده برای شما بروزتر و بهینه تر می کنیم تا هر آنچه که درباره استفاده از قابلیت فست شارژ باید بدانید را در یک مقاله جامع و کامل، دریافت بکنید.

6 دیدگاه

  1. ابراهیم گفت:

    خیلی مقاله مفیدی بود

    1. Admin گفت:

      لطف دارید🌹🌹

  2. ملیحه گفت:

    مقاله خیلی خوبی راجب فست شارژ نوشتین واقعا، من به واسطه این مقاله، مقالات دیگه سایتتون رو هم دیدم و خیلی سایت مفید و کاربردی دارید، ممنون از شما

    1. Admin گفت:

      لطف دارید شما، خوشحالیم براتون این محتوا و محتوا های دیگه براتون مفید و کاربردی بوده

  3. Asal.b گفت:

    بسیار کامل و کاربردی

    1. Admin گفت:

      لطف دارید شما

ثبت دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


Admin
19 تیر 1403
preloader