قاب کده

پشتیبانی: 09024608045

خیس شدن گوشی و راه های خشک کردن فوری آن + بروزرسانی 2024

4 دقیقه برای مطالعه
0 دیدگاه
ترفند
5/5 - (2 امتیاز)
خیس شدن گوشی

با گذشت زمان و با بیشتر روی کار آمدن گوشی های هوشمند و تبدیل شدن آن ها به یکی از اصلی ترین لوازم زندگی شخصی هرکس، میل به نگهداری و حفاظت ار آنها نیز بیشتر شد. گوشی ها نه تنها برای ارتباطات بلکه برای ثبت وقابع و خیلی موارد دیگر کاربرد دارند اما با این حال یکی از بزرگترین تهدید های موجود، رطوبت و خیس شدن گوشی ها هست که هر کسی را نگران و استرسی می کند.

آب و رطوبت خیلی راحت می تواند به گوشی نفوذ کند و به قطعات داخلی موبایل آسیب و باعث از بین رفتن اطلاعات مهم و عکس های شما در صورت سوختن گوشی بشود. امروز در این مقاله در سایت قابکده قصد داریم به برسی علت ها و راه ها و روش های خشک کردن گوشی خیس شده بپردازیم.

علت های خیس شدن گوشی

خیس شدن گوشی می تواند به دلایل مختلفی رخ بدهد که در ادامه شمارو با انواعی از شایع ترین این اتفاق آشنا می کنیم:

خیس شدن موبایل در آب

1. افتادن گوشی در آب

یکی از شایع ترین اتفاق هایی که حداقل یکبار برای همه پیش آمده و آن را تجربه کرده اند، افتادن گوشی داخل آب و خیس شدن گوشی است. این اتفاق ممکن است ناخواسته رخ دهد و گوشی اتفاقی در آب افتاده باشد مثلا هنگام ظرف شستن یا کار کردن با سینک ظرف شویی، قدم زدن لب استخر یا ساحل، حمام کردن یا هنگام استفاده از توالت.

2. ریختن مایعات روی گوشی

احتمالا برای شما یک بار پیش آمده باشد که هنگام غذا خوردن دستتان به نوشیدنی روی میز بخورد و باعث ریختن نوشیدنی شود. در این شرایط اگر گوشی شما روی میز باشد، می تواند آسیب ببیند.

3. رطوبت بالا

وجود گوشی در زمان طولانی در محیط های پر رطوبت مثل حمام بخار گرفته یا در مناطق گرمسیری که باعث عرق بدن می شود، باعث جذب رطوبت می شود و آسیب پذیری آن را افزایش می دهد.

خیس شدن گوشی در باران

4. باران

یکی دیگر از علت های خیس شدن گوشی موبایل، قطرات باران است، این موضوع ممکن است حتی زمانی رخ بدهد که گوشی درون جیب یا کیف شما باشد، ولی با نفوذ قطرات باران به داخل جیب یا کیف و ورود به پورت های گوشی، باعث خیس شدن موبایل و خراب شدن آن می شود.

مطالعه  چت جی پی تی چیست و چگونه به صورت رایگان استفاده کنیم؟

راه‌های نجات گوشی خیس شده

در مراحل قبلی اگر گوشی شما خیس شده باشد یا هر اتفاقی باعث خیس شدن گوشی شما شده باشد، مهم ترین کار، اقدام به موقع و راه های اولیه برای خشک کردن گوشی است. در ادامه به شما روش های اولیه خشک کردن گوشی رو آموزش می دهیم.

1. خاموش کردن گوشی

در مرحله اول، اولین اقدامی که باید پس از خیس شدن گوشی انجام دهید خاموش کردن گوشی به صورت کامل است، زیرا روشن نگه داشتن گوشی ممکن است باعث اتصال و یکی شدن مدار های قطعات داخلی و اتصالی کردن آنها بشود. برای این کار دکمه پاور را نگه دارید و گوشی را خاموش بکنید.

2. جدا کردن قاب گوشی

دومین مرحله برای نجات گوشی خیس شده، جدا کردن قاب آن است، زیرا وجود قاب باعث بیشتر ماندن رطوبت در فضای بین گوشی و قاب می شود و به مرور همین رطوبت ها می تواند به درون گوشی و پورت های آن وارد بشود و به گوشی آسیب بزند.

3. خارج کردن باتری، سیم کارت و کارت حافظه

در صورتی که گوشی شما قابلیت جدا شدن باتری را دارد، سریعا بعد از خیس شدن گوشی، باتری آن را خارج بکنید تا باعث اتصالی نشود. در صورتی که باتری گوشی شما جدا نمی شود از دیگر روش های خشک کردن گوشی که در ادامه به شما می گوییم استفاده بکنید. در کنار باتری، حتما سیم کارت و کارت حافظه گوشی خودتون رو هم جدا بکنید تا با ورود رطوبت به محل قرارگیری آنها، سیم کارت و کارت حافظه شما نسوزد و اطلاعات داخل گوشی شما از بین نرود.

4. خشک کردن اولیه

حتما از یک پارچه یا دستمال خشک، برای خشک کردن قطرات آب روی گوشی استفاده کنید تا حجم زیادی از رطوبت گوشی از بین برود. به هیچ عنوان دستمال را به زور داخل قسمت پورت ها نکنید، زیرا ممکن است فشار وارد شده باعث شکستن پورت شارژ و دیگر قسمت ها بشود.

روش های خشک کردن گوشی

پس از انجام مراحل اولیه خشک کردن گوشی خیس شده، باید از روش های مختلفی برای خشک کردن داخل گوشی استفاده بکنید تا مطمعن شوید که هیچ رطوبتی داخل و بیرون گوشی نمانده تا به گوشی شما آسیب بزند.

1. استفاده از برنج خام

یکی از رایج ترین و موثر ترین راه های نجات گوشی خیس شده، برنج است. برای این کار قاب را از گوشی جدا کنید و گوشی را داخل یک پیاله یا سطل برنج قرار دهید. حتما توجه کنید که برنج کاملا روی سطح گوشی را بپوشاند. علت استفاده از برنج، قدرت جذب بالای آب توسط دانه های برنج است. برای این کار توصیه می شود به مدت 12 الی 24 ساعت گوشی خود را به صورت خاموش داخل ظرف برنج قرار داهید تا تمام رطوبت گوشی خارج بشود

مطالعه  کاربرد های هوش مصنوعی در گوشی چیست؟ + (مزایا و معایب)

2. سشوار و خشک کن های برقی

استفاده از این روش زیاد توصیه نمی شود مگر در صورتی که به درستی از آن استفاده کنید. همه ما می دانیم که حرارت و باد داغ باعث خشک شدن می شود، اما خشک کردن گوشی با سشوار روش های انجام خودش را دارد.

در این روش به هیچ عنوان حرارت رو به صورت مستقیم و با قدرت فشار باد زیاد به سمت گوشی نگیرید زیرا همین فشار باد باعث می شود رطوبتی که درون پورت ها و سوراخ های گوشی قرار دارد به کمک باد سشوار بالاتر برود و بیشتر به گوشی آسیب بزند. این کار را باید با حرارت ملایم انجام دهید، دلیل این موضوع هم این است که حرارت مستقیم باعث زرد شدن قاب گوشی و گلس محافظ صفحه می شود. توصیه می شود باد سشوار را روی حالت خنک یا نرمال و با فشار باد ملایم قرار دهید و از فاصله 60 تا 80 سانتی از گوشی قرار دهید.

مورد بعدی استفاده از دستگاه های خشک کن برقی یا مکش های برقی است که می تواند به خوبی با مکشی که ایجاد می کند رطوبت را از گوشی خارج کند. برای این کار از جارو برقی هم می توانید کمک بگیرید ولی برای اطمینان بیشتر گوشی خودتون رو به یک مرکز معتبر تعمیرات گوشی برده و از خدمات آنها استفاده بکنید.

خشک کردن گوشی با ژله سیلیکا

3. ژل سیلیکا

ژل سیلیکا درست مانند برنج قابلیت جذب رطوبت دارد و می تواند به خشک کردن گوشی خیس شده کمک بکند. ژل سیلیکا را می توانید در بسته بندی های محصولات الکترونیکی و کفش ها، پیدا و خریداری بکنید. در این روش گوشی خود را در یک کیسه یا یک ظرف همراه چند بسته ژل سیلیکا قرار دهید و مطمعن شوید گه گوشی به صورت کامل از هر طرف با بسته های ژل سیلیکا، احاطه شده است. بعد از گذشت 24 ساعت مجدد گوشی را خارج کنید و سعی کنید آن را روشن کنید.

مطالعه  آموزش گرفتن بکاپ واتساپ در آیفون و اندروید + (ریکاوری)

4. نور خورشید

اگر به هیچ کدام از روش های بالا دسترسی ندارید می توانید به صورت طبیعی از نور خورشید استفاده بکنید. برای این کار گوشی رو در یک مکان خشک و خنک قرار دهید که نور آفتاب در آنجا حضور دارد. هر چند دقیقه یک بار به گوشی سر بزنید تا نور و حرارت مستقیم خورشید به گوشی آسیب نزند.

روش های جلوگیری از خیس شدن گوشی

اگرچه روش های مختلفی برای نجات و خشک کردن گوشی وجود دارد ولی هیچ روشی بهتر از جلوگیری و پیشگیری از خیس شدن گوشی وجود ندارد که در ادامه چند مورد را به شما معرفی می کنیم.

1. خرید قاب مناسب

همان طور که اشاره کردیم، همیشه دلیل خیس شدن گوشی، غوطه ور شدن آن داخل آب نیست و باران و رطوبت های جزئی هم باعث آسیب به گوشی می شوند. در نتیجه خرید قاب آیفون یا سامسونگ مناسب گوشی خودتون که کاملا محکم باشد و پورت های گوشی رو به خوبی پوشش دهد، یک گزینه مناسب و مقرون به صرفه در مقابل هزینه های چند ده میلیونی بازسازی گوشی است که یکی از این موارد قاب های ضد آب یا کیفی هستند.

قاب ضد آب

2. قاب های ضد آب

اگر چه در مقالات مختلف سایت به برسی انواع قاب موبایل و دلایل خرید قاب گوشی پرداخته ایم، اما خرید یک قاب ضد آب می تواند به جلوگیری از نفوذ آب و رطوبت به داخل گوشی کمک بکند. شما با استفاده از این نوع قاب ها می توانید به راحتی در محیط های مرطوب و آبی از گوشی خود استفاده بکنید.

نتیجه گیری

خیس شدن گوشی می تواند یکی از ناگوار ترین و تلخ ترین اتفاق هایی باشد که برای کاربران گوشی های هوشمند پیش می آید. در این مقاله روش های فوری خشک کردن گوشی و اقدام های ضروری بعد از خیس شدن موبایل رو معرفی کردیم. در صورتی که هرگونه سوالی در این مورد داشتین در قسمت کامنت ها از ما بپرسید تا پشتیبان های سایت در سریع ترین زمان پاسخگوی شما باشند.

ثبت دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


Admin
06 تیر 1403
preloader